Kofolu ve druhém čtvrtletí zradilo počasí. Ziskovost zasáhla i slovenská daň z cukru

Nápojářská skupina Kofola ČeskoSlovensko musela strávit studené jaro a potvrdil se také pokles poptávky kvůli daňovým zásahům. Ve druhém kvartálu firma dosáhla tržeb 2,97 miliardy korun a její EBITDA klesl o 14,2 %. Meziročně vyšší tržby ale zaznamenaly dceřiné firmy Radenska Adriatic, LEROS i UGO.
Na českém a slovenském trhu ve druhém kvartálu došlo k očekávanému poklesu tržeb. To bylo dáno částečně méně příznivým počasím a částečně poklesem prodejů slazených nápojů na Slovensku kvůli dani z cukru platné od začátku roku. Tržby Kofole meziročně klesly o 3,1 % a EBITDA dosáhl 511 milionů korun. Čistý zisk byl 225 milionů korun, meziročně tak spadl asi o čtvrtinu z loňských 303 milionů.
Z pohledu investic započala Kofola stavbu nové skladové haly v závodě v Mnichově Hradišti, která by do budoucna měla přinést posílení efektivity v logistice a skladování. Po loňské akvizici provozovatele nápojových a jídelních automatů v Česku MIXA VENDING letos Kofola oznámila koupi společnosti ASO VENDING, největšího provozovatele kávových, jídelních a nápojových automatů na Slovensku. Transakci, kterou ve třetím čtvrtletí schválil slovenský antimonopolní úřad, dokončila v polovině srpna.
Pivo netáhlo, čerstvé potraviny ano
Chladné jaro negativně ovlivnilo i české pivovary. "Pokles tržeb způsobilo horší počasí a poklesly i prodeje v rámci exportu. Ve druhém čtvrtletí se nedařilo žádnému prodejnímu formátu, pokles zaznamenaly plechovky, sklo i kegy. Celkově proti loňsku ztrácíme 7,9 % v tržbách, na rovině EBITDA jsme 18,3 % pod loňským rokem," uvedl René Musila, generální ředitel skupiny Pivovary CZ, která zahrnuje značky Holba, Litovel a Zubr.
Na vlně úspěchu se naopak od dubna do června dále vezla "zdravá divize" UGO zaměřující se na čerstvé nápoje, saláty a další potraviny. "UGO překonalo očekávání u všech klíčových ukazatelů, a to jak z hlediska tržeb, tak z hlediska příspěvku k EBITDA. Výsledky byly poháněny produktovými inovacemi, digitalizací a otevřením nové salaterie v pražských Dejvicích. Cíl tržeb splnilo UGO i v divizi baleného sortimentu," vyzdvihl generální ředitel UGO Trade Marek Farník. Dařilo se také divizi čajů a kávy LEROS, která překonala odhady u tržeb i EBITDA.
Silné prodeje jadranských značek
Meziroční nárůst tržeb o 3,2 % zaznamenala v první polovině roku dceřiná Radenska Adriatic. Růst byl podpořen hlavně vyšším prodejem ve Slovinsku (+4 %) a 5% nárůstem na exportních trzích. "Zaznamenali jsme výrazný nárůst poptávky a spotřeby zejména v červnu, kdy oblast zasáhla dlouhá vlna veder. Růst se však proporcionálně nepromítl do EBITDA, a to hlavně kvůli vyšším provozním nákladům souvisejícím se zvýšenými investicemi do značky a rostoucími mzdovými náklady po úpravách minimální mzdy," vysvětlil generální ředitel Radenska Adriatic Marián Šefčovič. V samotném druhém čtvrtletí Radenska Adriatic dosáhla tržeb 486 milionů korun proti 458 milionům před rokem.
IPO Czechoslovak Group by změnilo váhy v indexu PX
Management zhoršil výhled
Za celé první pololetí Kofola ČeskoSlovensko vykázala tržby 5,06 miliardy korun, EBITDA 673,8 milionu korun a čistý zisk 148,2 milionu. Před rokem ve stejném období dosáhla tržeb 5,12 miliardy, EBITDA 853,9 milionu a čistého zisku 283,4 milionu korun.
S ohledem na dosavadní výsledky a výhled se Kofola rozhodla korigovat očekávaný celoroční EBITDA z rozpětí 1,9 miliardy až 2 miliardy korun na jeho spodní hranici. Stále tak ale očekává růst oproti roku 2024, kdy EBITDA dosáhl 1,85 miliardy korun. V červenci Kofole prodeje podle objemu meziročně klesly o 11 % a podle hodnoty se snížily o 8 % a v srpnu byly nižší o 12 %, respektive o 11 %.
"Druhé čtvrtletí bylo pro tržby Kofoly obtížné kvůli negativním regulačním dopadům (zejména na Slovensku), negativnímu vlivu počasí v Česku a na Slovensku, nižšímu prodeji džusů a nižšímu exportu piva. Vývoj tržeb za červenec a srpen je kvůli stejným faktorům také slabý. Výhled tržeb Kofoly na rok 2025 (meziročně +3 %) proto považujeme za velkou výzvu a domníváme se, že skupina bude muset snížit náklady, aby dosáhla na nový nižší výhled EBITDA (ten implikuje meziroční růst EBITDA v druhém pololetí o více než 20 %)," napsal analytik z České spořitelny Petr Bártek.
Zdroj: Kofola ČeskoSlovensko
Aktuality
